sâmbătă, 6 august 2011

Filmul bate cartea?!?...

Atunci când vine vorba despre o ecranizare a unei scrieri celebre atât din literatura naţională cât şi cea internaţională, am tot auzit spunându-se De ce să mai citesc cartea când pot sâ vad filmul?! . Aici părerile sunt împărţite. Iubitorii de cărti vor spune că nimic nu se compară cu mirosul de tuş emanat de cartea proaspăt scoasă de sub tipar, că numai citind textul poti percepe şi înţelege cel mai bine sentimentele, trăirile şi toate celelalte detalii care descriu caracterele personajelor, că lectura îţi dezvoltă vocabularul, imaginaţia şi te ajută să creezi prin propriile percepţii realitatea descrisă de autor, transformându-se astfel în propria ta realitate. Împătimiţii filmelor vor argumenta că îţi ia mult mai putin timp să vezi un film decât să citeşti o carte (pentru unii cititul e deja desuet!), că în filme vezi tot felul de efecte audio-vizuale care îţi crează stări mult mai intense decât în cazul lecturii,  ca interpretarea actorilor (mai ales daca sunt actori de calibru), imaginea, coloana sonoră transmit infinit mai mult.

Personal mă pozitionez la mijloc pentru că nu pot alege între carte si film tocmai pentru că nu se pot compara. Şi eu, ca multi altii, privesc oarecum cu dezamagire sau cu adevarată surprindere o producţie cinematografică după o carte pe care deja am citit-o, pentru ca ceea ce mi-am imaginat nu coincide cu viziunea regizorului.  Însă nu-mi mai încap în piele de încantare atunci când filmul şi cartea se completează reciproc, punându-se una pe alta în valoare. 

Intamplator am gasit in spatiul virtual (atat de generos) mai multe filme romanesti, ecranizari ale unor opere celebre din literatura nationala... pe care le revad oricand cu placere si pe care ma gandesc ca v-ar placea sa le (re)vedeti.

Vizionare placuta!



O noapte furtunoasa (1943) - Ion Luca Caragiale 
Regia: Jean Georgescu




Moara cu noroc (1955) - Ion Slavici 
Regia: Victor Iliu


Ciulinii baraganului (1958) -Panait Istrati
Regia: Louis Daquin


Felix si Otilia (1972) - ecranizare dupa "Enigma Otiliei" de George Calinescu
Regia:  Iulian Mihu






Cuibul de viespi (1987) - ecranizare dupa "Gaitele" de Alexandru Kiritescu 
Regia: Horea Popescu





Morometii (1988) - Marin Preda
Regia:  Stere Gulea




Balanta (1992) - Ion Baiesu
Regia: Lucian Pintilie

2
3
4
5
6
7


... si literatura universala (teatre filmate):

Cadavrul viu (1975) - L.N. Tolstoi
Regia: Cornel Popa



Livada cu visini (1975) - A. P. Cehov
Regia Cornel Todea


2

3

4












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ti s-a pus pata si vrei sa comentezi?!
Scrie! ;))